سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجاره قبض عوض توسط فضول

اجاره قبض عوض توسط فضول

  اجاره قبض عوض یا اجاره قبض ثمن خود دو حالت دارد :

1 ) ممکن است ثمنی که در معامله فضولی تعیین شده است، ما لی کلی باشد مانند اینکه فضول ، خانه مالک را در قبال مبلغ 500 میلیون تومان یا هزار تن گندم به صورت کلی فروخته باشد و آن ثمن کلی را نیز از اصیل خریدارفضولی گرفته باشدَ

   چنانچه مالک قرارداد فروش خانه را تنفیذ کند و در عین حال گرفتن ثمن توسط فضول را تنفیذ کند مالک ثمن را از فضول خواهد گرفت در مقابل اگر مالک گرفتن ثمن توسط فضول را تنفیذ  نماید برای گرفتن آن به خود اصیل یا خریدار فضولی مراجعه خواهد نمود و اصیل نیز بعد از پرداخت برای استرداد آنچه که به ناروا به فضول پرداخته بود به فضول مراجعه می‌کند.

 

اجاره قبض عوض توسط فضول

اگر ثمنی که در قرارداد تعیین شده است، مالی معین مانند یک دستگاه خودرو باشد فروشنده به محض تنفیذ  قرارداد فروش خانه مالک آن دستگاه خودرو می‌شود و خودرو در دست هرکسی باشد، آن را از او خواهد گرفت چه متصرف خودرو فضول باشد چه اصیل و  شخصی ثالثی غیر از آن ها

     نتیجه آنکه اگر ثمن معین باشد ،تنفیذ یا عدم تنفیذ دریافت ثمن توسط فضول هیچ اهمیتی نخواهد داشت اگر ثمن معین باشد فورا به مالکیتش در می آید .

    آثار رد معامله فضولی میان مالک ، فروشنده فضولی و خریدار فضولی

     اگر قرارداد بیع فضولی به عنوان مثال در مورد یک خودرو بسته شده باشد و این خود توسط فروشنده فضولی در اختیار خریدار فضولی،  قرار گرفته باشد و مالک قرارداد بیع فضولی رد کنند،  قرارداد باطل خواهد شد.

    در این حالت مالک به خریدار فضولی مراجعه می‌کند و خودرو یعنی این عین را از او می گیرد و چنانچه خودرو برای مدتی در اختیار خریدار فضولی بوده باشد  اجرت المثل منافع آن دوران را نیز ازاو خواهد گرفت.

 

لطفا در صورت نیاز به وکیل حقوقی با موسسه حقوقی حامی در تماس باشید.

 

 خریدار فضولی از اتومبیل استفاده کرده یا نکرده باشد و چه او بداند که فروشنده فضول است و مالک نمی باشد و چه نداند چراکه او در برابر مالک غاصب تلقی می شود.

 خریدار فضولی بعد از آن که به فروشنده فضولی مراجعه می‌کند و ثمنی را که به و پرداخت بوده از اوخواهد گرفت زیرا عقد بیع باطل بوده چرا که خریدار فضولی عالم باشد که فروشنده فضول است.

اما اگر خریدار فضولی از این موضوع که فروشنده فضول است  آگاه نباشد  و فریب خورده باشد می‌تواند از فروشنده فضولی خسارت نیز بگیرد این خسارت از جمله شامل اجرت المثل است که خریدار فضولی به مالک پرداخته است و همچنین چنانچه ثمنی که خریدار فضولی به فروشنده فضولی داده است پول باشد کاهش ارزش ثمن را نیز از او خواهد گرفت (رای وحدت رویه )

منظور از کاهش ارزش ثمن فرضی است که ثمن قرار دارد پول بوده و از تاریخی که خریدار آن را به فروشنده داده تا زمانی که فروشنده آن را برگردانده است در اثر تورم دچار کاهش ارزش شده است.

 

نویسنده : لیلا عبادی ، کارشناس حقوقی

برگرفته از تیم وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد لطفاد در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با ما در تماس باشید.