سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شروع به جرم چیست؟

 

شرایط و موارد شروع به جرم | شروع به جرم | شروع به جرم چیست

شروع به جرم چیست

شروع به جرم عبارت است از اینکه شخص قصد ارتکاب جرم را به ذهن خود آورده و برای این امر تهیه مقدمات نیز کرده و وارد عملیات اجرای جرم نیز شده است ولی عاملی خارج از اراده وی مانع تحقق جرم شده است . با ما همراه باشید با ادامه مقاله شرایط و موارد شروع به جرم.

 

قانونگذار در ماده 122 قانون مجازات اسلامی شروع به جرم را اینگونه تعریف کرده است هر کس قصد ارتکاب جرمی کرده و شروع به اجرای آن نماید را که به واسطه عامل خارج از اراده او قصد معلق بمانند به عبارت دیگر شروع به جرم یعنی عملیات اجرایی جرم رفتاری که به منظور عملی نمودن قصد مجرمانه انجام داده لیکن به جهت مانع خارجی به تحصیل نتیجه مورد نظر منتهی نگردیده است.

 

چه زمانی شروع به جرم کیفر دارد؟

 شروع به جرم وقتی مستوجب کیفر است که برای مرتکب آن ضمانت اجرای کیفری پیش بینی شده باشد.

 شروع به اجرای جرم اعمالی متصل به جرم است و بدون ابهام و سپس مجرمانه مرتکب را آشکار میکند.

ماده 122 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد هر کس قصد ارتکاب جرمی کرده و شروع به اجرای آن نماید لکن به واسطه عامل خارج از اراده او قصدش معلق بمانند به شرح ذیل مجازات می شود.

 

 

مجازات جرم ، شرایط و موارد شروع به جرم

 الف )در جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات حبس ابد یا حبس تعزیری درجه 1 تا 3 از 3 به حبس تعزیری درجه چهار

 ب) در جرایمی که مجازات قانونی آنها قطع عضو یا حبس تعزیری درجه چهار است به حبس تعزیری درجه 5 

پ)در جرایمی که مجازات قانونی آنها شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه 5 است به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه شش

 

شرایط و موارد شروع به جرم

 هرگاه رفتار ارتکابی ارتباط مستقیم با ارتکاب جرم داشته لکن جهات مادی که مرتکب از آنها بی اطلاع بوده وقوع جرم غیر ممکن باشد اقدام انجام شده در حکم شروع به جرم است برای تحقق شروع به جرم قصد مجرمانه قبلی برای ارتکاب به جرم یعنی عنصر معنوی ضروری است و لذا در جرایم غیرعمدی و جرایم ناشی از تخلفات از نظامات دولتی فرض شروع به جرم منطقی است زیرا برای تحقق شروع به جرم لازم است .

شخص به قصد ارتکاب جرم خاص دست بزند و به عللی که خارج از اراده او است قصد معلق بماند بنابراین در جرایم غیرعمدی به طور منطقی فرض شروع به جرم منتفی است در جرایم عمدی نیز مجرد قصد ارتکاب جرم شروع به جرم نبوده است بلکه باید همراه با آغاز عملیات اجرایی جرم باشد تا مرتکب مستوجب مجازات باشد. باید در بین عنصر مادی و معنوی تقارن زمانی وجود داشته باشد اعمال مقدماتی نیز اصولاً قابل مجازات نیستند در حالی که عملیات شروع به اجرا ممکن است در مواردی قابل  مجازات باشد.

 

در صورت سوال در مورد این مطلب با موسسه حقوقی حامی دادگستر تماس بگیرید : 88523496