سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیمه

طبق ماده 271 قانون تجارت شخص ثالثی که وجه برات را می‌پردازد بعد از پرداخت می تواند به برات دهنده یا سایر اشخاص مسئول دو سند برات جهت استرداد آنچه پرداخته مراجعه کند اگر چه از طرف آنها اذن در پرداخت نداشته است.

 

نفقه خانواده

طبق ماده 1205 قانون مدنی شخصی که نفقه خانواده ی مردی را می پردازد که از پرداخت نفقه خودداری می کند و یا اینکه غایب مفقودالاثر می باشد، می تواند بعد از پرداخت، به آن مرد مراجعه کند و مبلغ پرداختی را که بابت نفقه داده است از او بگیرد ( با اینکه اذن نداشته ) اگر از طرف شوهر اذنی در پرداخت نداشته است . (حال اینکه شخص ثالث است یا همسر خودش) هم شخص ثالث و هم همسر او می‌تواند به شوهر برای استرداد بدهی مراجعه کنند.

 

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با ما در تماس باشید.

 

طبق ماده 306 قانون مدنی اگر شخصی نیکوکارانه بدهی بدهکاری را که قادر به پرداخت بدهی اش نمی باشد بپردازد بدون آنکه امکان گرفتن اجازه از بدهکار داشته باشد می تواند بعد از پرداخت به شخص بدهکار مراجعه نماید و آنچه را که به جای او پرداخته مسترد نماید. به شرط آن که عدم پرداخت بدهی بدهکار باعث زیان او می گشت (از باب اداره مال غیربا قصد احسان به بدهکار) مانند فردی که وام بانکی دوستش را می پردازد و مواردی از این دست .

 

بیمه اموال ، خسارات بیمه

طبق ماده 30 ق بیمه ، که در خصوص بیمه اموال می باشد شرکت بیمه ای خسارات را قبول را پرداخت می‌کند، قائم‌ مقام شخص بیمه گزار می شود به شخص وارد کننده خسارت جهت استرداد آنچه که به بیمه گذار پرداخته نموده بود مراجعه خواهد کرد .

مثلاً شخص الف نزد شرکت بیمه خود را بیمه مینماید. شخص ب به اموال شخص الف 20 میلیون خسارت وارد می‌کند شرکت بیمه بدهی شخص ب را ورود خسارت پرداخت می‌کند و سپس به قائم مقام شخص الف و مراجعه می نماید و مبلغ پرداخت شده را از او خواهد گرفت. ( از جمله مواردی است که اذن در پرداخت وجود ندارد
شخصی که حکم اخلاق یا قانون بدهی دیگری را می‌پردازد می‌تواند بعد از پرداخت بدهکار مراجعه نماید مبلغ پرداخت شده را از آن مسترد کند.

اگرچه بدهکار اذنی در پرداخت نداشته است . مانند فردی که هزینه‌های درمانی خواهرش را به واسطه امتناع همسر او می‌پردازد. یا شخصی که برای تنظیم سند رسمی خانه، ناچار می‌شود که هزینه‌های پایان کار عوارض و مالیاتی را بپردازد که مربوط به او نیست زیرا فروشنده ملک از پرداخت آن خودداری می‌کند.

برگرفته از مجموعه مقالات کارشناس حقوقی لیلا عبادی لطفا در صورت سوال در مورد این مطلب و یا نیاز به وکیل حقوقی با  موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد در تماس باشید.