سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقدار مهریه

مهریه چیست 

مهریه یکی از آثار مالی عقد نکاح می باشد. مهر از حقوق مالی زوجه به شمار می آید که به سبب انعقاد نکاح مستحق آن می گردد.الزام مربوط به تملیک مهر،ناشی از حکم قانونی است و ریشه قراردادی ندارد، به این دلیل سکوت طرفین ازدواج و حتی تراضی آنان مبنی بر اینکه زن مستحق مهر نباشد، تکلیف مرد را از دادن آن از بین نمیبرد.

 

 

انواع مهریه


در قانون مدنی مهر بر سه گونه است.مهرالمسمی، مهرالمتعه، و مهر المثل که هر یک دارای شرایط و احکامی خاص است.

 

میزان مهریه

در این باره ماده 1080 قانون مدنی مقرر می دارد: تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است. با عنایت به ماده مرقوم باید گفت از نظر قانون،ریال مقدار و میزان مهر سقف معین و مشخصی ندارد و طرفین می توانند به هر میزان که بخواهند مهرالمسمی را تعیین کنند

 
 
 

قانون مهریه

به موجب ماده 22 قانون حمایت از خانواده 1391 تا میزان 110 عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن زوجه می تواند اعمال ماده 3 قانون نحوه محکومیت مالی نماید، یعنی اگر زوج مهر را نپردازد برای تمام آن نمی توان او را حبس نمود بلکه تا 110 سکه یا معادل آن در صورتی که زوج دادخواست اعسار ندهد یا اعسار او اثبات نگردد به درخواست زوجه حبس می شود و برای بیش از آن، حبس زوج ممکن نیست. اما اگر شوهر اموالی داشته باشد برای بیشتر از 110 سکه می توان اموال شوهر را توقیف و با فروش آن را وصول کرد. پس قانون اخیر نافی اختیار زوجین در تعیین میزان آن نیست.

محاسبه مهریه

در صورتی که مهریه پول باشد نحوه محاسبه آن به دو صورت ذیل می باشد.

  • نحوه محاسبه مهریه در صورت وقوع طلاق یا مطالبه مهریه با ادامه زندگی مشترک: متوسط شاخص بها تورم در سال قبل از محاسبه و مطالبه مهریه تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضرب در مهر مندرج در عقد نامه
  • نحوه محاسبه مهریه زن از شوهر فوت شده : متوسط شاخص بها در سال فوت زوج تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضرب در مهر مندرج در عقد نامه.

 

اقساط برای پرداخت مهر:

به موجب ماده 1083 قانون مدنی برای تادیه تمام یا قسمت یاز مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد.

با عنایت به ماده مرقوم اگر:

 

انواع مهریه

1-مهریه حال باشد: در این صورت باید تا مدت تعیین شده تادیه گردد.

2-مهریه موجل باشد: در این صورت باید تا مدت تعیین شده تادیه گردد.

3-مطالبه آن به اختیار زوجه باشد: یعنی مهریه عندالمطالبه باشد، در این مورد هرگاه زوجه اراده کند مهر باید پرداخت شود.

4-مطالبه آن منوط به استطاعت و توان مالی زوج باشد: یعنی مهریه عندالاستطاعه باشد، زوجه باید تمکن مالی زوج را اثبات کند سپس مهر را بگیرد.

5- در صورتی که پرداخت آن اقساطی باشد: زوج باید در مواعد تعیین شده آن را بپردازد.

 

تلف و عیب مهر

در این باره ماده  1084 بیان میدارد: هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است.

بنابراین اگر مهر بعد از عقد و قبل از تسلیم به زوجه تلف و یا معیوب گردد، زوج ضامن است: در این حالت در صورت تلف شدن عین مهر، زوج باید مثل یا قیمت آن را بدهد.

 و اگر مهر قبل از عقد معیوب بوده باشد، زوج ضامن عیب آن است. در این صورت زن حق دارد قرارداد مهر را فسخ کند و مثل یا قیمت آن را دریافت کند و یا مهر را نگه دارد و ارش مطالبه کند.

و اگر مهر بعد از تسلیم به زوجه تلف یا معیوب شود، زوج ضامن نیست، مگر آنکه تلف یا معیوب شدن آن به از تسلیم ناشی از عیبی باشد که قبل از قبض در آن وجود داشته است.

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.